ژن ها در فعالیت بدنی و خواب نقش دارند

10 دسامبر 2018- محققان دانشگاه آکسفورد نشان دادند که مدت زمانی که صرف نشستن، خوابیدن و حرکت می کنیم تا حدی توسط ژن های ما تعیین می شود.

در یکی از دقیق ترین پروژه ها از این نوع، دانشمندان فعالیت 91،105 شرکت کننده را از بیوبانک بریتانیا، که قبلا از یک مانیتور فعالیت مچی برای یک هفته استفاده کرده بودند، بررسی کردند.

دانشمندان از هوش مصنوعی برای این کار استفاده نمودند تا به طور اتوماتیک شیوه ی زندگی فعال و بی تحرک را با استفاده از مقادیر وسیعی از داده های بدست آمده از نظارت بر فعالیت، تشخیص دهند.

آنها این اطلاعات را با اطلاعات ژنتیکی UK Biobank ترکیب کرده و 14 منطقه ی ژنتیکی مربوط به فعالیت را که 7 منطقه ی آن جدید است، کشف کردند. نتایج این تحقیق در Nature Communications  منتشر گردید.

نتایج این تحقیق راه را برای درک بهتر خواب، فعالیت بدنی و پیامدهای بهداشتی آن می گشاید.

تجزیه و تحلیل بیشتر داده های ژنتیکی انسان برای اولین بار نشان داد که افزایش فعالیت بدنی باعث کاهش فشار خون می شود.

عدم فعالیت بدنی یک تهدید بهداشت عمومی در سراسر جهان است که با طیف وسیعی از بیماری های شایع مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی ارتباط دارد. تغییرات در مدت زمان خواب با بیماری های قلبی و متابولیکی و اختلالات روانی ارتباط دارد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین همپوشانی با بیماری های نورودژنراتیو، سلامت روانی و ساختار مغز را نشان داد که بیانگر نقش مهم سیستم عصبی مرکزی در رابطه با فعالیت بدنی و خواب است.

دکتر Aiden Doherty، که رهبری این کار را بعهده داشت و در موسسه بزرگ داده ها در دانشگاه آکسفورد مستقر است، گفت: همه ی آنچه به چگونگی و دلیل حرکت ما مربوط می شود به ژن های ما ارتباط ندارد، اما درک نقش ژن ها به بهبود درک ما از علل و پیامدهای عدم فعالیت فیزیکی کمک می کند. این کار تنها با مطالعه ی مقادیر زیادی از داده ها، مانند داده های Biobank بریتانیا، امکان پذیر بود. ما توانستیم پایه ژنتیکی پیچیده ی برخی از ابتدایی ترین عملکردهای انسان مانند حرکت، استراحت و خواب را درک کنیم.

دکتر Karl Smith-Byrne، یکی از تحلیلگران اصلی این مطالعه می گوید: استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز داده های بزرگ مراقبت های بهداشتی به سرعت در حال پیشرفت است و تأثیر عمیقی بر نوع مطالعاتی دارد که می توانند انجام شوند.

وی گفت: ما مدل های یادگیری ماشین را به دقت توسعه داده ایم تا به ماشین ها نحوه ی تجزیه و تحلیل عملکرد های پیچیده مانند فعالیت بدنی را آموزش دهیم. این مدل ها بینش جدیدی در رابطه با رفتارهای حرکتی انسان در مطالعات بزرگ، مانند داده های بیوبانک بریتانیابا نیم میلیون نفر شرکت کننده، ارائه می دهند.

پروفسور مایکل هولمز، پژوهشگر بالینی BHF گفت: این کار برای دانشمندان فرصتی فوق العاده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تعامل ژن ها و محیط زیست در زندگی روزمره ی ما فراهم کرد، در حقیقت این ژنها تا حدی میزان فعالیت ما را مشخص می کنند و احتمالا ما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قرار می دهند، به عنوان مثال، ممکن است به ما کمک کنند که درک کنیم آیا عدم فعالیت، علت بروز چاقی است یا نتیجه ی چاقی می باشد.

محققان برای کمک به شناسایی انواع فعالیت های ضبط شده بر روی مانیتور های مچی، به 200 داوطلب دوربین خاص قابل پوشیدن را دادند که هر 20 ثانیه از آنها در طول دو روز عکس گرفت تا نوع فعالیت آنها را مشخص کند. تصاویر با داده های فعالیت ثبت شده در مانیتور های مچی مقایسه شد و راهنمایی را برای تفسیر داده ها فراهم نمود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20181210/Genes-play-a-role-in-physical-activity-and-sleep.aspx